Nak mencuba daya kretiviti anda atau nak berjimat atau nak mencuba sesuatu yang baru, atau anda memang tak ada apa nak buat.

Ok… di sini Lb cuba kumpulkan apa-apa yang projek DIY… yang boleh dicuba untuk dipraktikan oleh arnab kesayangan anda.

 

Hay Rack.

Diy 1; Hay Rack dari Kotak Tisu Kosong

hayrack02hayrack01

Diy 2; Hay ray dari Bakul Plastic

p3110001-3p3110002-3

Diy 3;

Cutting out the cast/moldSecure mesh on with cable tiesSide viewTop viewFinished productLet's try hanging it on?

Litter BOx

Diy1; Saiz kecil (taken from http://furrybutts.wordpress.com/)

12

Diy 2, Saiz Besar (taken from http://furrybutts.wordpress.com/)

dsc00827dsc00826dsc00828

Diy 3 (thank to The Fluffies)

nico-yoilet-tray-1nico-2nico-3nico-4

Permainan

Diy 1; Hay roll

180px-000_0442_876180px-000_0445_491180px-000_0446_103

Diy 2 :

Dengan mengguna kan kotak kadboard anda boleh membina istana untuk arnab anda. Dengan mengunakan gunting atau pisau… buat lubang mengikut saiz arnab anda, buat 2 lubang supaya arnab anda senang keluar dan masuk. Arnab suka bermain meneroka dari satu kota ke satu kotak. Jika asan lebih kreatif boleh diadakan ruang seperti terowong yang mana arnab amat gemarkannya. Pastikan kotak dan juga terowong yang dibuat tidak terlalu sempit. Ini kerana mengelakan arnab anda dari tersangkut.

Diy 3;

Arnab memang gemar memusnah, beri mereka surat khabar lama atau buku dan majalah lama.. mereka akan hanyut di dunia mereka sendiri

Diy 4;

Botol minuman plastik kosong yang dimasukan butiran kekacang atau loceng atau guli , amat diminati arnab. Cubalah ada akan melihat kesenokan mereka.


38 Responses to “DIY…buat sendiri”


  1. March 15, 2009 at 3:10 pm

    Thanx for sharing this. I love DIY setups for rabbits :mrgreen:

  2. 2 sarah
    March 25, 2009 at 3:02 pm

    hye..saya nk tau dgn lebih lanjut tntang pnjagaan arnab..saya pnh bela arnab tapi mati akibat cuaca pnas.bleh x share lbih byk maklumat dgn saya.

  3. 3 lazybunnys
    March 25, 2009 at 3:42 pm

    sarah boleh baca di page penjagaan asas.
    Memang arnab tak tahan dengan kepanasan. Boleh boleh mati kalau tidak disedari.
    Untuk makluman sarah arnab boleh tahan cuaca sejuk tetapi tidak boleh bertahan pada cuaca panas yang melampau. Kalau ini terjadi, ambil air sejuk atau air batu letakan di telinga arnab sebab arnab guna telinga untuk mengawal suhu badannya.

  4. 4 sarah
    March 25, 2009 at 4:12 pm

    keluasan cage mcm mna?cage kecil x mnganggu ke?cage saya yg sedia ada sederhana shj..adakah hay 2 perlu (penting) sbb sblum ni saya hny beri mkanan pallet dan sayur.lg 1,saya nk tny adakah arnab x ada sistem penghadaman coz arnab saya sbelum ni mkan x bhenti..pemakanan mcm mna?2 kali pg dan ptg atau mcm mna?sowie byk tny sbb saya mmg minat nk pelihara arnab tp saya xtau mcm mana.saya amat2 memerlukan bimbingan

  5. 5 lazybunnys
    March 25, 2009 at 4:23 pm

    kan saya dah minta sarah baca di page Penjagaan Asas.. semua saya ada tulis kat situ.
    arnab ada sistem penghadaman. kenapa pula tak ada? Arnab yang duduk dalam sangkar memang agak kuar makan, sebenarnya arnab gemar mengunyah. Tujuannya untuk membentuk giginya.Ini kerana pertumbuhan gigi arnab adalah berterusan arnab setiasa makan dan menguyah adalah bagi memelihara giginya. Sebab itu Lb cadangkan berikan Hay. Ini bukan saja buat arnab seronok menguyah tetapi juga baik untuk arnab dan juga Gigi arnab. Cuba sarab baca dalam page page yang telah LB tuliskan untuk panduaan orang baru macam sarah.

  6. 6 nadbun
    April 3, 2009 at 1:45 am

    mahal x hay tuh?brapa rm?
    kalu slalu beri hay ke arnab,adakah arnab akan jadi gebu segebu gebunye?

  7. 7 3bit
    April 15, 2009 at 8:31 pm

    arnab baka apa yg paling mudah dijaga dlm byk2 baka yg ada.. adakah arnab mengigit..saya nak bela tapi ada anak kecil umur 5 thn. Jadi arnab apa yg sesuai dgn persekitaran/keadaan saya ini iaitu tinggal diapartment dan ada anak kecil.

    boleh ke arnab membawa penyakit?

    trima kasih kerana menjawab…

  8. 8 lazybunnys
    April 16, 2009 at 9:57 am

    Oh.. kanak kanak mudah mesra dengan arnab. Anak saya baru beumur 2 tahun setengah. Tapi cukup sayang kan arnab dia. Kalau 3bit nak tahu, si Koko arnab anak saya,kadang kadang tidur sebelah masa dia baring tengok kartun. Arnab tak menggigit, kecuali arnab betina yang sedang bunting. Ini pun jarang jarang berlaku. Kalau ada yang menggigit pun sebab mahukan perhatian. Ini pun jarang berlaku. Tentang baka, kalau untuk peliharaan dirumah, arnab dari baka yang bersaiz sederhana dan kecil adalah yang terbaik.Sais sederhana adalah dari baka Local, Lion Head, Angora. Dan baka kecil atau Dwart adalah Holland Lop dan Netherland Dwart. Bagi soalan membawa penyakit, setakat ini penyakit setahu saya dengan arnab domestik tiada membawa sebarang masalah. Kecuali jika keluarga ada mengidap alergic dengan haiwan bebulu gebu seperti kucing anjing, hamster termasuk arnab. Masalah elergic yang biasa ialah asma dan resdung.Arnab memang sesuai dipelihara di apartment kerana mereka tidak bising dan pembersih. Kalau Bit3 tengok di senarai Bunny Blogroll saya, kebayakan mereka memelihara arnab di apartment..

  9. 9 3bit
    April 16, 2009 at 11:43 pm

    lazzybunny,

    Trima kasih kerana menjawab. Actually sya dah bela sepasang arnab newzealand. Cuma sya bertanya untuk kepastian…Tak tahu baka apa yg patut dibela.. main beli je. Dah 2 bulan dah..cuma kurang pengetahuan. Tak tahu yg betina dan jantan pun..confius lah..try tuk tengok ehem2 nye tapi tak berjaya w/pun dah refer to internet. Perwatakan kedua2nya berbeza. Yg sekor tu bila diangkat, sangatlah baiknya.. tapi the other one, baru pegang sikit dah melompat, meronta… so sya banyak pegang yg baik tu dari yg satu lagi. Frust jugak bila dia tak berapa mesra dgn kita….

    Try to teach them tricks macam dlm youtube tu tapi panggil nama pun tak dtg kecuali time nak makan je dtg menyerbu kita…

    Sya berminat juga nak bela baka lain tapi tak yakin dan tak tahu baka yg paling sesuai untuk sya & family. Sya suka yang tidak agresif dan manja dan senang dijaga..

    Sya juga takut mengenangkan rabbit sya nanti bunting.. sya tak tahu nak handle..

  10. 10 3bit
    April 18, 2009 at 12:02 am

    Dear Lazzybunny,

    just fyi, sya beli rabbit lagi today..so cute (angora mix lionhead). Takde niat nak tambah lagi rabbit mmdangkan byk benda yg perlu difikirkan but krn ke’cute’tannya itu..
    Wish me luck okay..sorry le pasal beli yg tak pure breed nye..

  11. 11 lazybunnys
    April 18, 2009 at 12:11 am

    hahaha.. pure breed atau tak.. arnab apa pun tetap Pet yang baik. Biasanya bagi pembiak baka Pure Breed amat penting dan bagi pemilik arnab atau PET OWNER apa apa breed pun tak kisah. Tapi yang penting semasa membeli, jika boleh dapatkan arnab yang berumur sekurang kurangnya 8 minggu atau 2 bulan.

  12. 12 3bit
    April 18, 2009 at 9:15 pm

    Jeng jeng jeng… finally, isu yg paling I suspen..rbbt I mengawan & bunting..
    Smlm I nampak yg boy tu try tu mating ngan girl.. berjaya atau tak I tak tau..lagipun baru je 3bulan umur diaorang tuh… hey tunggu le besar sikit..

    So I need your help nih…
    1. What should I do… nak separate kan diaorang ke?
    2. Kalau berjaya mating, girl tu akan bertukar karater ke? Karater yg sedia ada pun dah kelam-kabut.. agresif so dia akan lagi agresif ke?
    3. Kalau pregnant, nak asingkan atau leh campur lagi..

    cepat2 jawab tau.. trima kasih.

    • 13 lazybunnys
      April 19, 2009 at 12:17 am

      hehehe… kalau umur 3 bulan mungkin bukan mating .. tapi lebih kepada “show who the boss” sebab arnab jantan hanya matang bila berumur 6 bulan
      untuk jawapam soalan;
      1. Lb galakan separatekan diorang sejak dari berumur 2 bulan lagi. Kerana bagi mengelakan accident terberanak diusia terlalu muda.
      2. mm..arnab yang pregnant juga beremosi seperti manusia .. ada kala yang mulanya garang akan jadi sangat manja. Dan adakala sebaliknya.
      3. kalau sudah pregnant asing dari arnab jantan, ini kerana meraka akan mating lagi dan ini tidak baik untuk arnab betina. Dan sesudah melahirkan, jika boleh biarlah baby sampai berumur 2 bulan atau 3 bulan baru lah di temukan dengan arnab jantan.

  13. 14 gorgoen
    May 19, 2009 at 9:50 pm

    1. macam mana nak kenalpasti jantina arnab?
    2. bolehkah saya tinggalkan rabbit 2-3 hari tanpa di jaga coz setiap bulan saya n famil akan travel pulang ke kampung n saya kesian nak bawa rabbit travel jauh2? tetapi saya standby makanan dan air minuman yang mencukupi?
    3. rabbit peliharaan saya kurang minum air – kenapa eh? saya bagi dalam bekas air biasa dan dalam botol air yang di beli di pet store pun still minum kurang.

    • May 20, 2009 at 6:38 pm

      1. Kena google, dalam intenet banyak info bergambar ttg cara2 mengenali jantina arnab.
      2. Boleh, dengan syarat persekitaran yang selamat : tak tersepit, tak terjatuh, tak terlepas, tak digigit dan menggigit.
      3. Cuba tambahkan ‘selera’ arnab tu dengan mix sikit jus epal/nenas. Tapi make sure arnab tu dah berumur 4 bulan ke atas.

      Miss Nico

  14. 16 gorgoen
    June 4, 2009 at 10:45 pm

    hi…mana nak dapat alfalfa / hay yang fresh? dah berkali saya try beli alfalfa dan hay dan juga dah bermacam jenis tetapi rabbit saya hanya makan sedikit sahaja yg selebihnya jatuh ke tray sangkar dan bercampur dengan najis mereka…

    boleh tunjuk contoh gambarajah membuat istana dengan menggunakan kotak terpakai…

    tq

  15. 21 pencinta bunny
    June 14, 2009 at 2:32 am

    he.. nak tanye boleh x kita campurkan 2 ekor arnab jantan dengan 1 betina dalam 1 sangkar…
    yang betina umurnya da nak dekat 6 bulan manakala jantannya bru 3 bulan lebih…. boleh x???

  16. 22 pencinta bunny
    June 14, 2009 at 2:33 am

    boleh tak???

  17. 23 Bunnee
    June 23, 2009 at 5:21 pm

    sebaiknya dielakkan sebab yang betina tu mungkin akan menyerang jantan2 tersebut,ini satu kemungkinan besar je,awak cuba lah dulu

  18. June 29, 2009 at 4:28 pm

    Kak LazzyBunny,

    Can i have a closer picture for your mini rabbitry cage? I would like to build a cage just like yours for my bunnies… I’ve been meaning to ask tapi malu…. is it ok?

    anne_suraya@yahoo.com

  19. July 2, 2009 at 10:27 pm

    Kak LB a bit busy with family and business.. 😛

    LB, come back!!!!!!!!!!!!!!

  20. 26 damia
    July 12, 2009 at 3:39 pm

    Saya ada4 ekor arnab satu ayah,mak dan 2 anaknya.macam mana saya boleh buat sangkar yang cukup besar untuk arnab saya,dan macam mana saya mahu litter train arnab saya,tolonglah reply saya mesti tahu

  21. 27 dilla
    August 5, 2009 at 2:28 pm

    hi.. sy br bela arnab.. mula dia nmpak ok tp kdg dia mcm tkt sgt ngn sy. perlu k sy nk mandikan dia, berapa kali seminggu sy perlu mandikan rabbit ni? lg satu syg x reti nk pengang dia. tkt dia skt. kdg2 dia ni terlalu agresif. huhu cm ne ek

  22. 28 dilla
    August 5, 2009 at 2:29 pm

    hi.. sy br bela arnab.. mula dia nmpak ok tp kdg dia mcm tkt sgt ngn sy. perlu k sy nk mandikan dia, berapa kali seminggu sy perlu mandikan rabbit ni? lg satu sy x reti nk pengang dia. tkt dia skt. kdg2 dia ni terlalu agresif.ada sekali ms sy tlk kt bwh dia lari kt setiap sudut bilik. huhu cm ne ek

  23. 29 RIBBIT
    August 6, 2009 at 9:09 pm

    Hola,,,, saya ada dua ekor arnab yang comel. Cuma saya nak tanya sikit kebelakangan ni saya perhatikan najis arnab saya kelihatan basah,,padahal sebelum ni najis arnab saya kering saja..So nak tanya sikit arnab saya tu ada penyakit ke..?tolong reply pliss..

  24. 30 nor nadiah
    October 16, 2009 at 10:38 pm

    helo..saye nk tanye arnab saye pada mulanya dia pandai membuang najisnya di dlm sangkar .Padahal dulu kalau saye lepaskan dia dari sangkar dia still buang najis dia kat sangkar. Tapi arnab saya sekarang dia jenis buang najis marata-rata.

  25. 31 mase
    October 27, 2009 at 5:47 pm

    nak tanyer sape sape ade pengalaman…boleh tak arnab jantan di bela bersendirian
    tanpa pasangan…ade effect tak..kot kot boleh mati ker…sebab saya tgk dia
    macam stress nak mengawan…dia punyer tuu..sudah nampak bengkak skit…itu tanda nak kawin
    saya rasa..macam hamsterr…

    sebabnyer…saya baru je beli girlfriend dia..anak lagi…saya try..letak.sekali..urmmm tak boleh..
    budak bawah umur pun dia nak ehemm ehemm..

    sapa terpaksa separatekan..sehingga girlfriend dia …matang..barulah boleh nak kawin…

    tolong saya…arnab jantan saya dak miang nak bebini…harap2 dia boleh bertahannn
    sehingga girl friend dia besarrr..

  26. January 9, 2010 at 5:31 am

    saya nak nak tanya sikit saya ada membela arnab baka agora mix sepasanglah jantan betina tapi napa yang si jantan tak membesar kerana yang si betina membesar dah 2 kali ganda dari yang si jantan,saya beri makan yang secukupnya pada arnab saya tapi kenapa yang si jantan ni tak membesar? bilakah saya boleh tahu arnab saya hendak mengawan?boleh saudara/saudari tolong saya?boleh berikan no talipon tak?

  27. 33 syamsyul
    January 11, 2010 at 1:00 pm

    hai cik lb boleh saya tahu kedai cik lb ni kat mana area mana?nanti senanglah saya nak minta pandangan.

  28. 34 basyir mohsin
    June 3, 2010 at 7:26 pm

    bolehkah arnab tahan dengan gigitan nyamuk? kerana dirumah saya terdapat byk nyamuk. lagi satu adakah selamat jika dibiarkan arnab bermain dengan surat khabar lama, majalah lama? maksud saya tidakkah nanti arnab tersebut akan termakan sedikit suratkhabar itu semasa mengunyahnya?

  29. 35 hafiz
    June 14, 2010 at 11:13 am

    hai LB…cmna nk train arnab nih supaya dia tak kencing sembarangan..?? arnab saya nih bila kencing dia suka pancut keluar dari sangkar..dah tengok keadaan cmtu tak berani pulak nk lepaskan arnab ni kt dalam rumah nanti habis dia kencing pulak..kesian je tengok asyik main dalam sangkar je.. boleh tolong …

  30. 36 sukiman
    July 19, 2010 at 2:45 pm

    i like to buy one pair of holland lop pure breed. what is the price?

  31. 37 yana
    August 1, 2012 at 2:08 pm

    LB, arnab sy suka gigit2 kertas n pas tu dia kunyah la…bleh ke klu sy trus biarkan dia bermain ngan kertas? tkut membahayakan dia lak bila telan nnt..

  32. 38 annie_ann
    August 17, 2012 at 10:50 pm

    Me suka binatang gebu2 ni..me ade bela kucing,hamster,dan pernah ade musang,tp me pernah cuba bela arnab..tp akibat cuba2 mmbela arnab..me mnderita bertahun2 alergic..trlalu snsetif,lgsung xboleh masuk ketempat berhabuk,badan jadi bengkak2 dn gatal,jika trslah baring ditempat2 selain rumah me,muka atau bhgian yg terkena lantai tu akan mmbengkak,bermacam altenatif perubatan dh cuba,tp hnya mampu dgr…doktor kata elergic kpda binatang berbulu tebal..tp yg hairan tu,kucing dn hamster,wlupun dipeluk cium pun..xmndatangkan ape2..dh malas nk jwb kt doktor tu..binatang lain xde ape2 kesan..tp arnab shaja..me ade tgk arnab yg bebulu gebu tu..tringin nak bela..tp baru cuba2 nak pegang,balik je..mula gatal2,smpaikan suami ,mak dgn besfren mmg melarang keras klu me nk pgg arnab..pernah tanya kt org yg jual arnab gebu tu,canne nak buat..katanya sebelum pegang,minum air gula..bistu kalau me dh bela..xkan nk minum air gula hari2..kann..penyakit lain plak me dpt..


Leave a comment




May 2024
M T W T F S S
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  

Award Receive From Lb Friends

Friendly Award Photobucket Photobucket