03
May
09

Bedding dan Jangkitan Pada Hati

Litter atau Bedding adalah merupakan suatu  bahan yang sering digunakan bagi menyerap cecair daripada sistem buangan arnab dan ia juga berfungsi bagi mengurangkan bau yang kurang meyenangkan yang dihasilkan daripada urine atau air kencing haiwan. Ia biasa ditempatkan didalam LittleBox , didalam talam plastik yang biasa ditelakan dibawah sangkar atau di dalam bekas pemgumpulan sisa buangan.

Bahan litter/Bedding yang digunakan biasanya bersifat mudah menyerap , mudah dikendalikan dan juga senang didapati. Beding yang biasa terdapat dipasaran biasanya dibuat daripada habuk kayu, kertas kitar semula, pasir dan juga lain lain bahan seperti pasir silikon. Dari segi harga pula ia boleh didapati daro RM 10.00 sehingga RM 150.00.  Jika ingin dikatakan yang mana lebih baik ia terpulang kepada pendapat masing masing.

Tetapi kita sebagai pemilik arnab harus mengetahui bahawa tidak semua bedding yang terdapat dipasaran adalah selamat. Ia mungkin bagus untuk anjing , kucing dan haiwan lain tetapi tidak bermakna ia selamat untuk arnab. Ini adalah kerana terdapat sesetengah bedding boleh mendatangkan masalah ganguan pada sistem hati arnab.  Ada juga yang boleh menyebabkan GI dan juga obesiti ini terjadi sekiranya arnab memakan Bedding tersebut.

Bedding dari kayu Cedar dan pine adalah yang paling popular, terutama bagi yang memelihara Hamster. Ia bukan sahaja sangat mudah didapati tetapi juga sangat murah. Ia sangat baik dari segi serapan dan pengawalan bau urine. Dengan kemajuan hari ini bedding daripada kayu cedar dan pine ini juga telah dipelbagaikan dengan haruman seperti Lavender dan apple. Malangnya, bahan ini adalah berkemungkinan besar boleh mendatangkan alahan dan juga ganguan kepada sistem hati kepada arnab. Alahan yang dialami biasanya menyebabkan arnab sering bersin, batuk dan mata berair. Dan bagi kesan jangka masa panjang, bau dan habuk yang dihasilkan oleh bedding dari bahan cedar dan pine (yang mana mengandungi phenol atau toxin apabila sering dihidu oleh arnab melalui paru paru memasuki darah dan akhirnya menyebabkan ganguan kepada hati dan  kegagalan hati. Yang mana boleh membawa kepada kematian arnab.

Bagi sesetengah arnab, ada yang gemar memakan bahan bedding terutama jika ia berasaskan kertas, kayu dan juga pasir. Ini boleh menyebabkan GI atau GastroIntestinal Stasis dan juga obesiti.

Berikut adalah Bedding yang terdiri daripada bahan bahan yang berlain,

     
 

 

  DUST ABSORPTION HEALTH HAZARDS DISPOSAL
Paper Pulp Low Good None observed Can be flushed, bagged or composted
Dry Grass Pellets Low Good None observed Can be flushed, bagged or composted
Generic Clay High Good Irritating to eyes and respiratory tract Heavy. Unsuitable for garden compost
Dustless Clay Low Good Irritating to GI tract if swallowed Heavy. Unsuitable for garden compost
Shredded Paper Low Fair Excessive ingestion may cause blockage Can be bagged for disposal service
Corn Cob Medium Fair Fungal spores may cause mold, can cause fatal blockages if ingested Can be composted for garden
Straw High Poor None (unless allowed to mold) Bulky but light. Can be composted
Pine Shavings High Good Phenols may cause liver damage Can be composted
Cedar Chips Medium Fair Phenols may cause liver damage Use as mulch around trees & shrubs
Chemical Sand Medium Good Causes deadly blockages in GI tract when ingested. Can be flushed
Peat Moss Medium Fair High in nitrogen (swallowing unlikely) Can be added directly to garden soil
Compressed sawdust pellets Low Good to Excellent None observed. Can be bagged or composted.
Silica-gel litters Medium Good Toxic if eaten; must be placed where rabbits can’t eat. Must be bagged for disposal service.
Pectin-based litters low Good will cause GI problems or obesity if eaten to excess. Will not hold down bacterial growth. Can be bagged or composted.
oat-hull litters low good will cause obesity of eaten to excess. Will not hold down bacterial growth. Can be bagged or composted.

 Walauapa pun beding yang digunakan, pastikan arnab anda tidak terlalu hampir dengannya sehingga ia boleh makan dan bermain dengan bedding tersebut. Sekiranya mengunakan beding dari bahan Cedar atau Pine pastikan ia mempunyai aliran udara yang baik, bagi mengelakan ia menjadi alahan dan juga masalah kepada arnab anda.

 

newbag_nbreedercelect-large_n1

 

 Beding… pastikan ia selamat digunakan… WoodyPet dan Breeder Celect praktikal dan selamat- ChubbyPetgarden.com


1 Response to “Bedding dan Jangkitan Pada Hati”



Leave a comment


May 2009
M T W T F S S
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

Top Posts

Award Receive From Lb Friends

Friendly Award Photobucket Photobucket